Semangat Hijau dah tiba..

Dah lama saya tak kesahkan kehijauan yang ada di sekeliling sejak kesuntukan masa menguruskan rumahtangga.anak2 dan hal2 persendirian. Ianya layu dan kering tanpa belaian tangan sang kekasih..Cewah..
Sekian lama pokok ini menghijau disekitar kediaman saya..Apa yang saya tau pokok ini akan beratib selalu ..kata orang..apatah lagi jika kita menjaga nya dengan baik. Lagi pun warna hijau akan mencantikan pandangan kita..dan baik untuk kesihatan mata..menurut pakar kesihatan..
Tak percaya pergilah Google!!



Pokok bonzai yang dah lama tak bertrim...

Pokok orkid di tepian pagar
Pokok paku pakis hutan, jenis liar kini jadi hiasan di tepian rumah di bandar2.
Dulu pokok ni banyak terlekat di pokok kundang di kampung saya. Saya buat tak tau jer..dan sekarang angkut bawak sangkut kat rumah..hehe..
Digelar pokok paku 'tanduk rusa' sebab bentuknya seolah semacam tanduk rusa

pabila ianya berbunga ..cantik putih..wangi lagi...ni kira spesis hutan gak!
!

Bunga ni jenis orkid juga ..batangnya melilit memanjang.dan mengeluarkan bunga dan nilah hasilnya..
Nini..teman yang setia menemani saya sepanjang sesi tersebut..
Yang ni juga jenis orkid hutan ..bunganya cantik dan wangi kata penjual orkid di Pasar tani tadi
Melihat pada bunganya memang cantik ..jadi saya ambil anaknya nak tengok hasil kerja saya nantikan....




Yang ini pokok yang bergantung di pargola ..eh nampak pula yang tergantung kecik tu..

Akhirnya tertidur Nini bersebelahan pasu bunga.. bukan apa cuaca awal pagi..panas pun belum sepenuhnya.. lagi sedap tidur.. tuan aku ni tah bila nak siapnya.. kat dapur bukan ada sapa2 yang boleh aku minta makanan..hehe..(dialog Nini kot!)



Oh!! dah lewat ni.. time memasak pulak.......

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment