Menang Lawak

Jumaat lalu aku menonton pertandingan akhir Raja Lawak.. sebenarnya tak pernah mengikuti pun peringkat awal dan tak tau siapa pun yang akan pergi ke peringkat akhir
tapi aku seronok melihat peserta bernama Man nih.. walaupun rupanya tiada seperti aktor drama dan filem. Mana ada pelawak yang encem..nama pun pelawak..muka mesti ada aura pelawak jadi baru boleh melawak kan?


Sebenarnya bukan nak komen pasal ;e raja lawak tu.. tapi aku ni lebih lawak dari pelawak !
Pentas ini saya seorang saja yang menjadi penontonnya! Nasib baik tau..kalau tak jenuh kena komen dek anak dara saya..hehe..nanti tak dan sempat aku nak tutup telinga lagi bila yang besar dan kecik mengomen! dah agak dah.. kalau masak jangan tinggalkan dapur nanti hangus!
Kan mama dah cakap! Tak berpinar telinga?.. alih-alih aku sendiri yang kena!!..hehe
Mana dia leadership by example! Ish..ish..ish

Akibat nak menjimatkan masa di dapur saya pun memasak air gula semasa menonton rancangan tu.. Jadi dok asyik menonton..ada masa ketawa dan ada masa tidak, tak sedar air gula yang dimasak jadi gula hangit!!..
Baunya sampai ke ruangan menonton tv.. yang si anak bertanya 'mama masak apa?'
Tersentak saya lalu berlari ke dapur..dengan asap berkepul naik ke atas! Cepat-cepat tutup suis gas.
'Apa boleh buat taik kambing bulat-bulat'.. lagu hampa masa jadi budak-budak dulu'
kalau anak aku dah tentu bising mulut ni..

Senyap -senyap aku menonton balik.. sambil tu si kakak tanya 'ape Ma?'
"tak ada apa-apa" jawab saya sambil senyum sinis. Sambil tu menyambung menunggu siapa menjadi ;RajaLawak"..dan sah-sahMan menjadi Raja lawak kerana lawaknya yang bermesej dan selamba..


Dalam hati berkata.. Man dapat Rm100.000.00 dan peralatan letrik tapi saya rugi 1 kilo gula dan hilang perioknya sekali..malas kira nak merendam dan membasuh periok hangit..


Nilah rupernya kalau ada yang nak meniru resepinya!!
Esoknya PA saya tanya kenapa periok dalam tong sampah tu? 'tadi saya buang sampah tu saya nampak! sayang!!" tanyanya dalam dialek Indon Kerinci
Senyum sajalah sebab ianya lawak!!!!!!!!!!







  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment