Syukur dengan nikmat Allah..

Pada tarikh 11.11.2o1o rasa tak keruan saya dibuatnya. Tarikh ni saya mungkin dirasai oleh ibu-ibu yang terdahulu dari saya!
Perasaan ini juga dikongsi bersama oleh suami saya setelah sekian lama mimpikan pengalaman ini. Dua malam sebelum keputusan di umumkan saya bertanya 'kakak' panggilan kepada anak saya


l Tengoklah serios dan tension muka anak ku ni ketika tiba gilirannya menerima keputusan! The 'Moment of truth' Tak taulah masa ni cikgu kakak mengusik.dup dap dup dap..jantung kakak Ma...Ish ish awak ni Efa.. Cikgu nak cakap macam mana ye!! "Tahniah" Melompat kakak tak sedar kena meja cikgu dan bapaknya tak sempat nak snap dah menghilang kemana,jumpa kawan2.


NI masa berbaris semasa menunggu..
cerita benor nie!! hehe

"Apa rasa kakak dekat nak dapat keputusan ni"
" Ma., jangan tanya kakaklah..takut pulak" katanya merayu. kesian pulak saya mendengarnya.
Sebenarnya sayalah yang paling takut..sebab kalaulah sebaliknya merasakan dimana kekeurangan saya untuk anak ini. Tapi saya perhatikan dia telah membuat yang terbaik untuk dirinya sebelum ini. Ada masanya saya amat tegas dengan disiplin pembelajarannya berbanding dengan bapanya yang terlalu lembut bertindak terhadap anak-anaknya.
Tiba hari keputusan saya mengingatkan kakak sekali lagi.
"Kakak nak mama antar dan tunggu ke?"
"Tak payahlah ma,nanti mama antar je lepas tu baru kakak call mama bila nak balik"
"Ok"! jawab ku ringkas
"Bapak nak ke pasar dulu boleh bapak hantarkan " Ofer bapaknya sambil memakai baju bersiap untuk kepasar
Pagi tu saya memasak seperti biasa tapi dalam hati tak keruan dibuatnya.. sambil meminta diri untuk bertenang . Waktu pukul 10 pagi keputusan dikeluarkan. Sambil menonton berita bernama hati saya agak lega sikit kerana keputusan UPSR tahun 2010 meningkat. Doaku agar anakku dalam golongan ini sambil berkata dah ramai budak-budak cerdik sekarang.
Pukul 11 pagi deringan talipon berbunyi, berdebar-debar hati saya kot-kot panggilan dari kakak.
Rupanya si bapak yang memberitahu yang dia di sekolah nak tengok kakak.
Sempat menjawab, "ingatkan saya tak sabar rupanya abang juga!"

Dua puluh minit kemudian saya menerima panggilan talipun dari suami
" Teka kakak dapat berapa A?"tanyanya
" Entahlah.harap-harap yang terbaiklah" jawab saya dalam nada bercampur baur
" He,he.. 5A lah! beritaunya riang tapi kakak tak keluar lagi ni sibuk dengan kawan-kawannya.
"Alhamdulillah.! sambil saya menarik nafas lega!!
Sesuatu yang saya rasakan amat nikmat yang belum pernah dirasai sebelum ini.

Lepas sudah fasa pertama dan akan terus kefasa kedua pula yang penting saya tidak lalai sebagai seorang IBU dan sebagai hamba Nya.
Sekarang untuk menyediakan persiapan ke fasa Menengah pula...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment