Bijak Memilih Makanan

Macamana sibuknya kita, tentu kite tak boleh lupakan pasal makan! walau berkejaran merebut bas menghadiri kelas dan kuliah,mengejar waktu utk sembahyang,berlatih bernasyid apatah lagi membuat kerja rumah? Ia memerlukan tenaga. Dan unk itu kita perlu bijak memilih makanan
Dalam kesibukn itu kalau anda tidur lewat jangan lupa bersarapan pagi! sarapan amat penting utk mulakan hidup anda.. Boleh saja kita sediakan sanwich( gunakan roti wholemeal disapukan sedikit margerine,hancurkan sebiji telur rebus bersama potongan mentimun dan salad dan tomato . bawalah sarapan ini ketempat kerja bersama jus buah kalau rajinlah. Kalau tidak air kosong pun boleh juga!
Kalau rajin membeli tak usah tengok nasi lemak sebab dia buat kita mengantuk kerana ia mengandungi santan, sebaiknya ambilah nasi impit dan kuah kacang. kuah kacang ini mengandungi zat lemak yang tinggi tetapi kaya dgan magnesium dan zink. ini stakat yang saya taulah..
Makan tengahari mungkin agenda yg sangat penting jika anda merasakan bahw anda tidak perlu makan malam. Pastik\kan makanan tengahari anda maengandungi karbohaidrat- nasi ,roti ,pasta,mi ,atau laksa, pastikan juga ia diiringi dgn sayur-sayuran atau ulam-ulaman untuk menjamin kecergasan anda pada hari itu..

sebenarnye inilah makanan aku hari ini..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment